Business Hi-Tech

Siderurgia rusa pariaza pe comertul online

06.06.2000, 00:00 26



Cele mai mari trei grupuri siderurgice din Rusia au anuntat ca vor infiinta impreuna o platforma de comert electronic pentru procurarea materiilor prime.

In conditiile in care atat piata americana cat si cea vest-europeana sunt tot mai greu accesibile (dat fiind regimul strict al cotelor de import), companiile rusesti spera ca aceasta bursa online le va permite sa intre in contact cu noi clienti. Noua platforma (un "spatiu virtual" de intalnire intre furnizori si cumparatori) va reuni, alaturi de companiile siderurgice din Severstal, Magnitogorsk si Novolipetsk, si combinatul ucrainean de la Zaporojstal. Impreuna, cele patru combinate au o capacitate de productie de circa 30 de milioane de tone, din care doua treimi sunt exportate. Alexei Evghenev, directorul adjunct al combinatului din Severstal - cel mai mare producator de otel din Rusia - sustine ca firmele partenere ar putea vinde, anul viitor, cel putin zece milioane de tone de laminate prin Internet. "Aceasta este prima data cand un grup de companii rusesti importante coopereaza intr-un front comun pentru a se integra pe piata mondiala", a declarat Evghenev intr-un interviu acordat ziarului Wall Street Journal Europe. Bursa are deja un concurent, reprezentat de o societate mixta ruso-britanica. Intitulata Europe-Steel, aceasta din urma spera sa atraga pana la sfarsitul anului viitor 15 producatori de otel din Rusia, Ucraina si Europa de Est. Dezvoltarea comertului electronic ar putea avea un impact urias asupra exporturilor rusesti de produse siderurgice. Rusia realiza in 1998 circa 6% din productia mondiala de otel brut. Aproape doua treimi din aceasta productie era destinata exportului. Pentru companiile locale, renuntarea la intermediarii traditionali ar insemna nu doar simplificarea modului de desfasurare a tranzactiilor, ci si economisirea unor sume importante. In aceste conditii, avantajele unei platforme de comert online sunt evidente. Un raport recent al bancii de investitii Morgan Stanley Dean Witter arata ca producatorii de otel care se adapteaza la modelul de afaceri prin Internet isi pot reduce costurile cu 10 pana la 15 procente (40 - 50 de dolari pe tona). Chiar si asa, exista numeroase voci care afirma ca dependenta combinatelor siderurgice rusesti de intermediari nu va putea fi eliminata numai prin crearea unei burse Internet. Ei aduc ca argument costul ridicat al transportului (pana la 15% din cel al produsului final), care face ca tranzactiile sa fie inca dominate de brokeri. Companiile americane si vest-europene cumpara foarte rar otel din import in cantitati suficient de mari pentru a garanta succesul unui sistem de achizitie directa. "Majoritatea firmelor utilizeaza Internetul pentru tranzactii spot, atunci cand au nevoie de otel intr-un interval foarte scurt", declara Waldo Best, analist la Morgan Stanley Dean Witter, care nu uita sa adauge: "In aceste conditii, achizitionarea de otel din Rusia este profitabila pentru americani sau vest-europeni numai atunci cand se pune problema cumpararii unor cantitati mari. Altfel, avantajul de pret initial va fi pierdut din cauza cheltuielilor ridicate de transport". Acesta este motivul pentru care majoritatea otelului rusesc este si acum tranzactionat de intermediari. Desigur, Moscova spera ca cel putin o parte din cei 32 de miliarde de dolari la cat se vor ridica in 2001 tranzactiile de otel efectuate prin Internet vor reveni companiilor rusesti. Din pacate insa, exceptand cele trei combinate amintite la inceputul articolului, majoritatea firmelor locale din acest sector nu dispun inca nici macar de propriul site Internet...

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO